header
صفحه اصلی | چرا رئیسی | چرا ادامه دولت | شبکه استانی | اخبار | یاداشت ها

پاسخ رهبر انقلاب به فهم ناقص روحانی از روایت امام علی(ع)

"در نظر اسلام حق رأی مردم و انتخاب مردم چقدر مهم است و اگر كسی در باب اسلام غیر از این نظر بدهد، یقیناً نسبت به اسلام جفا شده...
پاسخ رهبر انقلاب به فهم ناقص روحانی از روایت امام علی(ع)

حسن روحانی روز گذشته درباب مشروعیت ولایت و حکومت با اشاره به روایتی از امیرالمومنین گفته است: امیرالمومنین مبنای ولایت و حکومت را نظر و انتخاب مردم میداند. حضرت گفت هر کسی که شما برگزینید من هم اطاعت می‌کنم.

این سخنان بازتابهای مختلفی داشت که در پست های بعدی ببشتر به ان می پردازیم. اجمالا در پاسخ به فهم غلط روحانی، به بخشی از خطبه رهبر معظم انقلاب در این باره اشاره می کنم:

"در نظر اسلام حق رأی مردم و انتخاب مردم چقدر مهم است و اگر كسی در باب اسلام غیر از این نظر بدهد، یقیناً نسبت به اسلام جفا شده.

یك روایت، روایت امیرالمؤمنین است كه در كتاب معروف سلیم بن قیس هلالی نقل شده؛ در آنجا از قول امیرالمؤمنین اینجور نقل شده كه: «و الواجب فی حكم اللّه و حكم الاسلام علی المسلمین بعد ما یموت امامهم او یقتل»؛ وقتی كه رئیس یك جامعه و حاكم یك كشور و یك امت اسلامی از دنیا برود یا كشته بشود، واجب است بر مردم به حكم اسلام و به حكم خدا كه: «ان لا یعملوا عملا و لا یحدثوا حدثا و لا یقدّموا یدا و لا رجلا و لا یبدئوا بشی‌ء قبل ان یختاروا لانفسهم اماما»؛ هیچ كاری نباید بكنند، هیچ اقدامی را شروع نباید بكنند، به هیچ عمل بزرگ و كوچكی دست نباید بزنند، در هیچ كاری سرمایه‌گذاری نباید بكنند، تا اینكه یك امامی را معین بكنند و اختیار بكنند.

اینجا مسئله‌ی «اختیار» دارد. یعنی گزینش حاكم برای جامعه‌ اسلامی و رئیس امت اسلامی و كشور اسلامی به عنوان یك واجب برای مردم معرفی شده، آن هم واجبی با این اهمیت كه باید از همه‌ی كارها مردم او را جلوتر بیندازند و مقدم بدانند و به او اقدام بكنند.

آنوقت شرایط آن رئیس كشور و نظام اسلامی را ذكر كرده: «اماما عفیفا عالما ورعا عارفا بالقضاء و السّنة»،(۱) تا آخر حدیث كه اینجا تعبیر، تعبیر اختیار است؛ یعنی انتخاب و گزینش.

یك روایت دیگر باز از قول امیرالمؤمنین نقل شده كه در روزی كه با آن حضرت مردم بیعت كردند كه روز جمعه هم بود، حضرت آمدند مسجد، جمعیت بسیار زیادی در مسجد مدینه جمع شده بودند و امیرالمؤمنین با صدای بلند به مردم اینجور فرمودند: «ایّها النّاس انّ هذا امركم لیس لاحد فیه حقّ الّا من امّرتم»؛(۲) یعنی ای مردم این مسئله‌ شماست، قضیه قضیه‌ شماست، كاری است متعلق به شما مردم و هیچ كس حقی در این كار، یعنی در خلافت و حكومت ندارد، «الّا من امّرتم»؛ مگر كسی كه شما او را امارت بدهید و حاكمیت بدهید.

اینجا هم باز ملاحظه میكنید كه امیرالمؤمنین نه در مقام احتجاج با دشمن، نه در مقام مباحثه و مجادله و اخذ به حجت خصم، بلكه با مردم خودش، با همان كسانی كه او را قبول دارند، با او بیعت كردند، از او تقاضا كردند كه همه چیز را میتواند با آنها صریحاً در میان بگذارد، به آنها میگوید كه هیچ كس حق ندارد، مگر آن كسی كه شما او را امارت دادید.

البته روشن است همان طور كه گفتیم این در آنجائی است كه به نصب الهی اخذ نشده. یعنی امیرالمؤمنین كه منصوب خدا و به دست پیغمبر هست، به این نصب عمل نشده، حالا كه عمل نشده، جز امیر كردن مردم و انتخاب مردم هیچ راه دیگری برای انتخاب كسی وجود ندارد.

 در یك روایت دیگری كه باز از قول امیرالمؤمنین (علیه الصّلاة و السّلام) نقل شده، حضرت در نامه‌ای به دوستان خودشان میفرمایند كه پیغمبر اكرم یك دستوری داد، یك پیمانی از من گرفت؛ «عهد الیّ عهدا»، كه در آن دستور اینجور آمده كه: «فان ولّوك فی عافیة و اجمعوا علیك بالرّضا فقم بامرهم»؛(۳) یعنی در آنجا پیغمبر گفته علی جان اگر امت بر تو اتفاق نظر پیدا كردند و دور تو را گرفتند و از تو خواستند و مشكلی به وجود نیامد - توجه كنید به اینكه چطور مصالح مهمی وجود دارد كه حتی این مسئله را تحت‌الشعاع قرار میدهد، مثل وحدت عالم اسلام و وحدت امت اسلامی، در آنجائی كه نبودن وحدت كیان اسلام را تهدید میكند، كه در زمان امیرالمؤمنین اینجور بوده - اگر با فرض عافیت، بدون اینكه مشكلی باشد، تشنجی باشد، اختلاف كلمه‌ای به وجود بیاید، جنگ داخلی‌ای درست بشود، مردم دور تو را گرفتند و از تو خواستند، آنوقت: «فقم بامرهم»؛ آنجا قیام به كار مردم بكن و زمام امور آنها را در دست بگیر.

از این روایات و روایات فراوان دیگری كه وجود دارد، حالا ولو بعضی از اینها از لحاظ سند هم مورد تردید باشد، از مجموع اینها كاملاً فهمیده میشود كه مذاق اسلام این است كه آنجائی كه نصب الهی نیست یا نصب الهی معمولٌ‌به نیست و عمل به آن نشده، آنجا یك راه بیشتر وجود ندارد و آن انتخاب مردم. است." خطبه‌های نماز جمعه‌ تهران (۱۳۶۶/۰۴/۱۲)

 


اسامی بیش از 250 شرکت خاندان محمدرضا نعمت زاده، اصلاح طلب، عضو حزب کارگزاران سازندگی و وزیر صمت دولت اول روحانی

اعتراف حامیان دیروز روحانی ادامه دارد

شورای نگهبان یک لایحه داخلی را تایید کرده نه FATF

داد همه وزرا از دست نوبخت بر هواست

آقای روحانی! حداقل یک بار از مردم عذرخواهی کنید!

نقش آدم بانک مرکزی در به هم ریختگی بازار ارز

ضرورت ممنوع الخروج شدن ولی الله سیف از کشور

به مواضع ضدآمریکایی روحانی نمی‌شود دل خوش کرد

شایعه‌ای دیگر برای تخریب تولیت آستان قدس

رسوایی حیرت‌آور دیپلماسی ظریف

تحلیل حجت الاسلام و المسلمین رئیسی از جلسه اقتصادی رهبر معظم انقلاب با دولت

تحریف سخنان رهبری برای تحمیل FATF در روز روشن!

حاشیه ای بر دعوای اصلاح طلبان و اعتدال گرایان درباره ماندن یا رفتن جهانگیری

زنگنه برای چه چیزی باید استیضاح شود؟

آبی از اروپا گرم نشد

در مخالفت آشکار به مواضع رهبر انقلاب:

دولتی که باید برود!

هرجاکه سخن از خود کفایی است، نام «سپاه» میدرخشد

آقای ظریف! کمی از عادت زشت دروغ گفتن فاصله بگیرید

پسر رييس‌جمهور ٣‌تابعيتی است! تابعيت كانادا، انگليس و ايرانی!!!