header
صفحه اصلی | چرا رئیسی | چرا ادامه دولت | شبکه استانی | اخبار | یاداشت ها

دانشجویان به «رئیسی» نامه نوشتند

بسیج دانشجویی دانشگاه های تهران طی نامه‌ای به حجت‌الاسلام رئیسی نقش آفرینی آستان قدس رضوی را در ...
دانشجویان به «رئیسی» نامه نوشتند

بسیج دانشجویی دانشگاه های تهران طی نامه‌ای به حجت‌الاسلام رئیسی نقش آفرینی آستان قدس رضوی را در تکمیل راه آهن چابهار-سرخس را ضروری و حیاتی دانستند.

بسیج دانشجویی دانشگاه‌های علم و صنعت ایران، شهید بهشتی، امام صادق ( ع)، صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، امام حسین ( ع )، دانشگاه خوارزمی، آزاد واحد تهران-شمال و دانشکده روابط بین الملل وزارت امور خارجه طی نامه‌ای به تولیت آستان قدس رضوی با ضروری دانستن نقش آفرینی آستان قدس رضوی در تکمیل راه آهن چابهار-سرخس اعلام کردند: آستان قدس رضوی (ع) به‌عنوان یکی از نهادهای تأثیرگذار در آبادانی شرق کشور، ظرفیت انجام اقدامات بسیاری را در راستای اجرای بخشی از مأموریت خود مبنی بر‌های محرومیت‌زدایی خود دارد. دراین‌ بین پرداختن به اولویت‌های زیرساختی که به‌مثابه یک لوکوموتیو، ظرفیت‌های اقتصادی شرق کشور را شکوفا می‌کند کند، امری حیاتی است.

در ادامه این نامه آمده است:

« به نظر می‌رسد ترانزیت که به دلیل عدم توسعه زیرساخت مناسب، تاکنون به‌صورت مطلوب مورد بهره‌برداری قرار نگرفته، ازجمله ظرفیت‌های اقتصادی مهم شرق کشور است، که بواسطه عدم توسعه زیرساخت تا کنون بصورت مطلوب مورد بهره‌برداری قرار نگرفته است. با توجهباتوجه به موقعیت ممتازممتار کشور، که در محل اتصال جغرافیایی چهار قاره آسیا، اروپا، آفریقا و اقیانوسیه قرار گرفته، کریدورهای ترانزیتی بسیاری زیادی بر مبنای عبور از خاک ایران تعریف شده است.

یکی از مهم‌ترین مزایای بهره‌مندی از این ظرفیت، مزایایی همچون افزایش تاب‌آوری اقتصادی در برابر تهدیدات بیرونی دارد. افزایش قدرت در برابر تهدیدات بیرونی از طریق گره زدن منافع سایر کشورها سبب می‌شود تا هزینه تحریم‌های احتمالی برای تحریم‌ کنندگان افزایش یابد.

همچنین فراهم نمودن کالاهای راهبردی در مواقع خاص و افزایش اعتبار سیاسی در عرصه‌های بین‌المللی به‌واسطه با فعال‌سازی ظرفیت ترانزیتی کشور از دیگر عوامل مؤثر در افزایش قدرت در برابر تهدیدات بیرونی است. از منظر دیگر، با افزایش بهره‌مندیبهره مندی از ظرفیت ترانزیتی کشور علاوه بر استحکام ساختار اقتصادی با تکیه‌بر توان داخلی، موارد زیر برای کشور به ارمغان خواهد آمد.

تنوع و افزایش در منابع درآمدی کشور و کاهش وابستگی اقتصادی به فروش نفت؛ در صورت تقویت ترانزیت کالا، کسب درآمدهای ارزی سرشاری (حدود 30میلیارد دلار در سال[1]) از ترانزیت کالا نصیب کشور (حدود 30 میلیارد دلار) می‌شود که نزدیک به درآمدهای حاصل از فروش نفت خام است. (درآمد مستقیم و غیرمستقیم حاصل از ترانزیت هر تن کالا برای کشور حدود 285 دلار است. که با دست یابی به اهداف چشم انداز 100 میلیون تن ترانزیت در سال دستیابی به درآمد 30 میلیارد دلاری امری ممکن خواهد بود) ایجاد اشتغال از طریق توسعه و شکوفایی ظرفیت‌های مرتبط در فرآیند ترانزیت مانند امور بیمه و بانکی، صنایع و عملیات لجستیکی حمل‌ونقل اعم از تعمیر و نگهداری، انبارداری، خدمات بندری و...

امکان مشارکت در ایجاد ارزش‌افزوده کالاهای ترانزیتی، ارتقاء کمیت و کیفیت شبکه زیرساختی حمل‌ونقل و خدمات مرتبط با آن همه موارد فوق در نهایت منجر به افزایش توان اقتصادی با تکیه‌بر ظرفیت‌های داخلی و ایجاد اشتغال پایدار برای کشور منتج خواهد شد. از همین رو، است که توجه به اهمیت ترانزیت در سیاست‌گذاری کلان کشور بارها مورد تأکید قرار گرفته است که به‌عنوان نمونه می‌توان به بندهای دهم و دوازدهم سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی اشاره کرد.

بررسی شبکه حمل‌ونقل کشور نشان می‌دهد که به ‌رغم مزیت ایران در کریدور شمال- ـ جنوب، عدم تأمین زیرساخت مناسب برای حمل‌ونقل کالا سبب شده است تا بار زیادی جذب این کریدور نشود. در این میان، محور ریلی چابهار- ـ سرخس به طول 1350 1350 کیلومتر، طولانی‌ترین خط ریلی در دست ساخت کشور است. این محور که ریلی از دو قطعه اصلی تشکیل شده است.؛ عملیات اجرایی قطعه اول از چابهار تا زاهدان که فقط ۴۰ درصد از کل این کریدور را شامل می‌شود، از سال ۸۹ شروع شده و هم‌اکنون هم اکنون پس از گذشت 8 8 سال تنها 35 درصد% پیشرفت داشته است. در مورد این درحالی است که ۷۶۰ کیلومتر قطعه دوم (از زاهدان تا حوالی تربت‌حیدریه) به طول ۷۶۰ کیلومتر نیز، از زاهدان تا حوالی تربت حیدریه پس از گذشت 4 سال از تصویب، هنوز هیچ اقدام جدی‌ای برای ساخت آن صورت نگرفته است. مزیت این کریدور شمال-جنوب در فراهم آوردن زیرساخت لازم برای دسترسی کشورهای محصور در خشکی آسیای میانه به آب‌های آزاد است ؛ که این امر مستلزم تکمیل هر دو قطعه محور چابهار- ـ سرخس است را می‌طلبد.

یکی از مهم‌ترین موانع تکمیل این پروژه‌ها که به طولانی شدن زمان اجرا و به‌تبع آن، افزایش هزینه‌های جاری کشور منجر شده، کمبود اعتبار تخصیص‌یافتهی به این پروژهاآن است؛ منجر به طولانی شدن زمان اجرا و به‌تبع آن افزایش هزینه‌های جاری برای کشور شده است. به عنوان نمونه، طبق قانون بودجه ۹7، احداث کریدور ترانزیتی چابهار- ـ سرخس مجموعاً به ۷ هزار و 500 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، اما در طول 8 سال گذشته جمعاً کمتر از 500 میلیارد تومان از محل بودجه به آن تخصیص داده شده است. آنچه در سال‌های اخیر مشخص شده است حاکی از آن است که با ادامه این روند در تأمین مالی پروژه ریلی چابهار- ـ سرخس، موجب خواهد شد که ساخت تکمیل این خط پروژه سالیان سال طول ببه طول خواهد کشید. بنابراین ضرورت دارد ی است تا تغییری جدی در نحوه تأمین مالی این پروژه صورت پذیرد.

محور ریلی چابهار- ـ سرخس بدلیل ویژگی‌های ممتاز بندر شهید بهشتی در چابهار و فراهم آوردن امکان اتصال ریلی کشورهای آسیای میانه (CIS) به آب‌های آزاد، می‌تواند جزء محورهای ریلی پرترافیک ترانزیتی خواهد شد. در همین رابطه، می‌توان به سرمایه‌گذاری هند برای دست‌یابی به ظرفیت ۲ میلیارد تنی معادن افغانستان اشاره کرد که برای دست‌یابی به این بازار راهی جزء عبور از خاک ایران نخواهد داشت.

از همین رو با توجه به پتانسیل این محور در جابجایی حجم عظیم کالا میان هند و افغانستان و همچنین کشورهای آسیایی میانه که طبق اظهارات مدیرعامل شرکت راه آهن، کشورهای آسیای میانه در صورت عبور از ایران، ظرفیت 6 میلیون تنی ترانزیت کالا ی ترانزیتی برای دسترسی به آب‌های آزاد را با عبور از ایران دارند؛ بر این اساس، جذب درآمدهای کلان ترانزیتی برای سرمایه‌گذار بخش غیردولتی در این پروژه دور از انتظار نیست. بنابراین لذا می‌توان گفت تنها راه به سرانجام رساندن ساخت مهم‌ترین محور ترانزیتی کشور تغیر شیوه تأمین مالی از دولتی به بخش غیردولتی است، می‌باشد.

تجربه سایر کشورهای توسعه‌یافته نشان داده که تأمین مالی پروژه‌های زیرساختی بزرگ لزوماً توسط حاکمیت و بخش دولتی صورت نمی‌گیرد. با استفاده از مشارکت عمومی- ـ خصوصی (PPP) و با درنظرگرفتندر نظر گرفتن تنوع قراردادی آن، می‌توان برای بسیاری از پروژه‌های نیمه‌تمام عمرانی را که به حجم بالای سرمایه‌گذاری نیاز دارند، تأمین مالی کرد.

یکی از رایج‌ترین این قراردادها که معمولاً در توسعه زیرساخت‌های ریلی و جاده‌ای استفاده می‌شود، مدل BOT Build Operate Transfer یعنی واگذاری ساخت، بهره‌برداری و انتقال به بخش خصوصی است. از آنجا که در این روش، نقش سرمایه‌گذار، سازنده و بهره‌بردار هر سه بر عهده یک شرکت است، منافع و مطلوبیت بخش غیردولتی و دولت در ساخت و بهره‌برداری پروژه هم‌راستا گردد. این مدل قرارداد مخصوص به پروژه‌هایی با توجیه مالی هست اختصاص دارد که سرمایه‌گذار پس از ساخت پروژه تا مدت مشخصی مثلاً 20 سال طبق ضوابط از پیش تعیین‌شده، خود متولی بهره‌برداری از پروژه است. و در طول مدت بهره‌برداری نیز درآمدهای حاصل از پروژه متعلق به سرمایه‌گذار بوده است که جبران‌کننده هزینه‌های اولیه دوران ساخت و تأمین سود سرمایه‌گذاری خواهد بود.

از لحاظ قانونی، زیرساخت لازم برای واگذاری پروژه‌های در دست ساخت ریلی به بخش غیردولتی از طریق مشارکت عمومی- ـ خصوصی فراهم است. قانون دسترسی آزاد به شبکه ریلی، تضمین نوسانات نرخ ارز توسط راه‌آهن برای سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در حمل‌ونقلحمل و نقل ریلی ازجمله این قوانین است. همچنین مهم‌ترین نهاد تصمیم‌ گیر برای واگذاری این قبیل پروژه‌ها به بخش غیردولتی وزارت راه‌ و شهرسازی است. همان طور که در سال‌های اخیر، عملیات اجرایی ساخت محور ریلی کرمان- ـ سیرجان به عنوان اولین محور ریلی به‌صورت BOT با مشارکت بخش خصوصی آغاز شد.

بنابراین برای حل مشکل تأمین مالی پروژه ترانزیتی چابهار- سرخس، ضروری لازم است که یک نهاد غیردولتی توانمند و توسعه‌دهنده به‌عنوان مسئول و متولی این پروژه تعیین گردد شود و در صورت نیاز، سایر دستگاه‌ها نیز ملزم به همکاری با این نهاد باشند شوند تا این پروژه ملی هرچه زودتر به سرانجام برسد.

آستان قدس رضوی به‌عنوان یکی از توانمندترین بخش‌های غیردولتی در شرق کشور، می‌تواند به عنوان متولی این پروژه ساخت و بهره‌برداری محور ریلی چابهار-سرخس را در دست بگیرد و بر این اساس، زیرساخت لازم برای شکوفایی اقتصادی، اشتغال و ارتقاء امنیت در این منطقه را با ساخت و بهره‌برداری از محور ریلی چابهار ـ سرخس، فراهم آورد. در این صورت ظرفیت‌های معدنی، کشاورزی و ترانزیتی استان‌های پهناور شرقی ازجمله استان‌های، خراسان جنوبی و سیستان‌وبلوچستان که جزء محروم‌ترین استان‌ها نیز هستند، فعال خواهد شد.

لازم به شایان‌ذکر است که تکمیل این محور ریلی زمینه‌ساز دسترسی تعداد زیادی از شیعیان سیستان‌وبلوچستان، هند و پاکستان را به آستان مقدس ثامن‌الحج (ع) فراهم خواهد آوردشد.

بر اساس آنچه ذکر شد، اولین اثر عینی تغیر رویکرد در تأمین مالی محور ترانزیتی چابهار- ـ سرخس که با مشارکت آستان قدس رضوی حاصل می‌شود، کاهش زمان ساخت، افزایش کیفیت ساخت و بهره‌وری حداکثری در زمان بهره‌برداری از این کریدور ترانزیتی است. بالفعل شدن پتانسیل معادن شرق کشور و همسایه‌های شرقی ازجمله افغانستان، ایجاد وابستگی بین ایران، هند و کشورهای آسیای میانه با ابزاری غیر از نفت خام نیز از دیگر آثار این مهم خواهد بود. از دیگر مزایای راه‌اندازی هرچه سریع‌تر این کریدور ترانزیتی، ایجاد اشتغال پایدار و توسعه‌ استان‌های محصور در کویر و مناطق دورافتاده شرق کشور، افزایش حجم تردد کالا و مسافران استان‌های شرقی و جنوب شرقی با سایر نقاط کشور، افزایش جمعیت و به‌تبع آن، افزایش امنیت در مناطق شرقی و جنوب شرقی کشور، افزایش سطح امکانات رفاهی و محرومیت‌زدایی و ارتقاء سطح فرهنگی، اجتماعی، ایجاد منطقه‌ فعال اقتصادی و جلوگیری از نفوذ جریانات تکفیری از دیگر مزایای راه‌اندازی هرچه سریع‌تر این کریدور ترانزیتی است که می‌تواند جزء خدمات گران‌قدر آستان قدس رضوی به ملت و کشور جمهوری اسلامی ایران به‌حساب آید. ان‌شاءالله»
 


 احمد
موافقم
پاسخ
 امیرحسین
اونایی که در تدارک جام زهرند خدا مکرشونو بخودشون برگردوند انشالله مارنیششون بزند

توهین چندباره روحانی به مردم!

بیش از یک سال از تحریم سپاه توسط بانک‌های دولتی می‌گذرد

رئیسی در تجمع باشکوه ۳۶ هزار بسیجی خراسان رضوی در حرم مطهر رضوی

با حضور آیت‌الله رئیسی در قم

امکان توقیف اموال ۸۰درصد ملت ایران با پذیرش FATF

روحانی برای حفظ منافع حاضر است تا کجا به سخنان متناقض خود ادامه دهد؟

مردم یادتان هست؟!

تولیت آستان قدس رضوی از طلبه مشهدی عیادت کرد

دانشجویان به «رئیسی» نامه نوشتند

در تدارک «جام زهر» برای رهبری هستند!

حسن روحانی در مجلس مقصر را مردم و طلاب دانست

تکذیب رئیسی

نگاهی به بسته حمایتی اروپا و ذوق‌زدگی رسانه‌های حامی دولت؛

آقای صالحی، سگ زرد برادر شغال است!

6 شهریور روز پاسخگویی روحانی در مجلس

اسامی بیش از 250 شرکت خاندان محمدرضا نعمت زاده، اصلاح طلب، عضو حزب کارگزاران سازندگی و وزیر صمت دولت اول روحانی

اعتراف حامیان دیروز روحانی ادامه دارد

شورای نگهبان یک لایحه داخلی را تایید کرده نه FATF

داد همه وزرا از دست نوبخت بر هواست

آقای روحانی! حداقل یک بار از مردم عذرخواهی کنید!